 
Geplaatst op: 9 November 2017
Laatste update: 26 January 2022
Nedflex is sinds jaar en dag een voorvechter van transparantie in de flexbranche. Mede op basis van onze transparantie, zijn wij door LTO Arbeidskracht, KHN, RECRON en Recreatie Nederland geselecteerd als payrollpartner. Als payrollaanbieder van honderden ondernemers signaleren wij dat er nog veel misverstanden bestaan over payrolling. Deze week behandelen we de derde misvatting.
Misvatting #3: “Payrolling creëert afstand tussen mij en mijn medewerkers”
Uit ervaring hebben we gemerkt dat een groot deel van de ondernemers denken dat de overstap naar payrolling invloed heeft op de werkrelatie met de medewerkers. Met name zien we dat zij huiverig zijn voor de reacties van hun medewerkers. Dit kan er aan bijdragen dat ondernemers het een lastige stap vinden om over te gaan op payrolling.
Ben je van plan om gebruik te maken van payrolling? Dan is het van belang dat jouw medewerkers goed worden voorbereid middels juiste communicatie. Door de nieuwe situatie met een juiste voorlichting te bespreken houd je jouw medewerkers goed op de hoogte en blijft een goede werkrelatie in stand.
Bespreek de nieuwe situatie
Door de overstap naar payrolling zal er binnen jouw organisatie niets voor jouw medewerkers veranderen. Zij blijven hun werkzaamheden uitvoeren volgens het personeelsreglement, zoals in de oude situatie. Tevens worden zij beloond volgens de inlenersbeloning. Dit houdt in dat de medewerkers beloond blijven worden volgens de cao die in jouw organisatie van toepassing is.
Achter de schermen gaat er wel iets veranderen. De payrollaanbieder wordt de juridische werkgever van jouw medewerkers. Dit houdt in dat zij verantwoordelijk worden voor o.a. het uitbetalen van salaris, het vakantiegeld en de vakantiedagen. Jouw administratieve lasten worden uit handen genomen, waardoor je meer ruimte krijgt om de relatie met jouw medewerkers te onderhouden. Een win-win situatie al zeggen wij zelf.
Juiste voorlichting
Als je ervoor kiest om jouw medewerkers op de payroll te zetten, is het van belang dat zij een goede voorlichting krijgen op een duidelijke en eerlijke manier. De payrollaanbieder heeft een expliciete informatieplicht en heeft op de eerste plaats de taak om jou van de juiste informatie te voorzien. Vervolgens wordt er in overleg vastgesteld welke communicatiewijze het beste bij jou past. Zo bepaal je zelf hoe de medewerkers op de hoogte worden gebracht; door jou zelf of samen met de payrollaanbieder.
Wij van Nedflex vinden transparantie belangrijk en geven je graag advies om jou en jouw medewerkers goed voor te bereiden. Voor vragen kun je contact opnemen met één van onze accountmanagers via 0229-282999 of mail naar info@nedflex.nl.
