10 tips voor sneller en slimmer werven

Laatste update: 30 January 2024

Dat personeel soms moeilijk te vinden is, is natuurlijk niks nieuws. Waar haal je die goede werknemer nu nog vandaan? Download onze 10 tips die je op weg kunnen helpen.

1. Organiseer een open dag

Door je bedrijf open te stellen voor potentiële medewerkers kun je ze heel direct laten zie hoe het eraan toe gaat. Verzorg een rondleiding en eventueel een korte presentatie over de cultuur en strategie van het bedrijf. Zorg er wel altijd voor dat je werkt met inschrijving, zodat je de contactgegevens hebt om kandidaten te benaderen na je open dag. Denk ook eens aan een goodiebag met informatie of producten van je bedrijf.

2. Maak een bedrijfsfilm

Zet je bedrijf in de spotlights, zorg voor een professioneel filmpje. Maak het niet te lang (korter dan een minuut) en zorg dat het de sfeer van je bedrijf goed weergeeft. De sfeer kun je heel goed bepalen door de juiste muziek te kiezen en juiste beelden te schieten. Zorg er wel voor dat het ‘echt’ overkomt, zodat het dichtbij de realiteit zit en je geen vreemde verwachtingen schept door een filmpje dat niet aansluit bij de strategie en cultuur. Tip: laat je inspireren door andere bedrijven. Beter goed gejat dan slecht bedacht :-).

3. Gebruik meerdere social media

Gebruik de kanalen die passen bij je doelgroep, dus stap ook eens uit je comfortzone. Dit artikel kan je hierbij helpen. Probeer bij gebruik van social media ook de sfeer van je bedrijf te tonen. Doe dat niet door te zeggen wie je bent, maar door te bewijzen wie je bent.

4. Gebruik betaalde campagnes

Zet voor doelgerichte campagnes betaalde advertenties in. Via Meta (overkoepelend voor Instagram en Facebook), voor X, LinkedIn, Snapchat etc. Zorg hierbij voor een goede call to action, zodat mensen altijd iets van gegevens aan je doorspelen. Laat ze bijvoorbeeld een formulier invullen in de advertentie of zelfs direct met je whatsappen. Maak het in ieder geval laagdrempelig.

5. Gebruik job boards

Je hebt verschillende job boards waarop je actief kunt zijn. Zorg voor goede referenties bij de beste job boards. Hierbij zijn Nationale Vacaturebank, Indeed of Jobbird de meest gebruikte. Zorg voor een aantrekkelijke vacature met de juiste informatie. Job boards bieden ook vaak de mogelijkheid om vacatures te sponsoren, zodat er meer reacties komen. Nadeel is dat het relatief duur is en geen garantie op succes biedt. In dit blog vind je nog meer handige tips voor je vacaturetekst.

6. Werk samen met een bureau

Waarom een expert worden als je het ook kunt outsourcen? Uitzendbureaus of recruitment bureaus hebben het werven van mensen tot een van hun beste kwaliteiten gemaakt. Ze hebben meerdere experts in dienst en kunnen zich allerlei slimme marketingtools veroorloven waardoor ze slimmer, sneller en beter kunnen werven dan de meeste bedrijven. Je betaalt per uur wat meer wellicht, maar is dat het niet dubbel en dwars waard? Geen personeel is vaak nog duurder.

7. Benader scholen en verenigingen

Ga de samenwerking aan met een vakschool in jouw regio. Benader een docent of decaan om te kijken waar je elkaar kunt helpen. Bied stageplaatsen en opleidingsplekken aan. Daar is namelijk nog steeds een tekort aan in Nederland. Het kost je wat tijd om erin te investeren, maar het levert je een medewerker op die je helemaal zelf kunt scholen! Daarnaast kun je nog lokale samenwerkingen aangaan met verenigingen d.m.v. sponsoring of het organiseren van een banenmarkt.

8. Vraag je eigen personeel te helpen

Zet je collega’s in om te helpen bij het vinden van de juiste collega’s. Wie weet nou beter hoe leuk het is om bij je te werken dan een collega? Neem ze mee in je verhaal en vraag ze het te delen met vrienden, kennissen en familie. Je kunt eventueel een extraatje voor de succesgevallen beloven. Denk aan een cadeaubon of bonus.

9. Leg contact met het UWV

Leg contact met het UWV en een regionale jobcoach. Zij beschikken vaak over een database met kandidaten die willen werken.

10. Open hiring

Heel erg out of the box en vaak uit je comfortzone, maar wel heel succesvol voor sommige bedrijven is open hiring. Veel medewerkers die aan de zijlijn staan, zijn het vertrouwen in het systeem verloren en durven niet eens meer te solliciteren of hebben het zelfvertrouwen niet door de vele afwijzingen. Door iedereen die reageert op je bedrijf direct, zonder cv, zonder voorwaarden, zonder gesprek aan te nemen bereik je een doelgroep die niemand anders bereikt. Daarnaast is het een duurzaam onderwerp wat op veel regionale media aandacht kan rekenen. Kijk voor meer info op: https://www.openhiring.nl/.