Linda achter laptop

Horeca Recruitmentdag: Vol inspiratie ging ik naar huis!

6 december 2019 HR

Donderdag 21 november zat ik als vanouds in een overvolle trein richting Amsterdam Centraal. Daarna liep ik naar het prachtige Park Plaza Victoria Hotel, want daar werd de Horeca Recruitment Inspiratiedag gehouden. De bijeenkomst werd georganiseerd door het team van de Nationale Horecadag. En voor wie de Nationale Horecadag nog niet kent: één keer per jaar wordt al het horeca personeel in het zonnetje gezet. De volgende datum is 15 april 2020.

Lennart Maas, initiatiefnemer Nationale Horecadag en General Manager van het hotel, trapte de dag af met een doel: goed personeel binden en boeien en de horeca weer als vanouds sexy maken. Dat is nodig want ook in de horeca is er personeel tekort. Het vraagstuk van de dag was: waar bereiken we onze doelgroep, wie is onze doelgroep eigenlijk of sluiten we onbewust groepen uit?

Maarten Brand was de eerste spreker. Maarten is stage-expert en oprichter van Stagebureau Connectie. Hij vertelde over het belang van een goede stageplek binnen je organisatie en noemde het de beste Employer Branding strategie. Na de stage kunnen stagiaires bij je blijven werken of vertellen ze op school over hun goede ervaringen. Hoe beter jij als leerbedrijf presteert, hoe meer aanwas aan stagiaires jij zult krijgen en des te meer Employer Branding je zult hebben. Klinkt vrij logisch toch? Uit deze sessie deel ik graag twee tips met jullie.

Tip 1: Vraag welke ideeën je stagiaires hebben, laat ze meedenken met verbeterslagen in je organisatie.

Tip 2: Voer exitgesprekken met stagiaires, dit doe je waarschijnlijk ook met je vaste werknemers. Juist stagiaires die een korte periode bij je stage lopen kunnen je helpen om een goed leerbedrijf te worden.

Na de inspirerende woorden van Maarten werd het stokje overgedragen aan John Olsthoorn, Managing Partner van Bluewave Recruitment. Hij vertelde hoe zij de werving van personeel aanpakken, welke stappen zij doorlopen voordat ze actie ondernemen en hoe zij pijnpunten herstellen. Zijn beste tip: denk vanuit de doelgroep. Wat trekt ze aan, en wat houdt ze juist weg?

Als derde spreker was Bart Weustink aan de beurt. Bart is Productontwikkelaar leermiddelen bij Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Hij was het volledig met Lennart eens, in de horeca is het belangrijk om te binden, te boeien en te behouden. Laat medewerkers doorstromen naar andere functies en sta open voor zij-instromers. Waarbij hij doelde op het aanbieden van onder andere trainingen. De twee tips die ik in deze sessie heb genoteerd:

Tip 1: Leid je personeel op tot wat jij nodig hebt in een werknemer.

Tip 2: Denk na over je werktijden. Soms zijn avonduren niet voor iedereen haalbaar en loop je daardoor goed personeel mis. Kijk naar de mogelijkheden, die zijn er soms meer dan je zou denken.

De laatste spreker was Lesley van Opstal, deze HR-enthousiasteling heeft als motto: maak ze onderdeel van een groter geheel, maak van je werknemers fans. Hij vertelde een inspirerend verhaal over het bezoek van John F. Kennedy bij het NASA-hoofdkwartier in 1961. Tijdens zijn rondgang door de fabriek, stelde hij zichzelf voor aan een conciërge die de vloer dweilde en vroeg hem wat hij bij de NASA deed. De conciërge antwoordde: “Ik help een man op de maan te zetten.” Mensen hebben het verlangen om deel uit te maken van iets dat groter is dan ze zelf zijn. En zo voelde deze conciërge dit ook, fantastisch toch? Deze twee tips wil ik meegeven.

Tip 1: Maak je werknemers onderdeel van je organisatie door je missie en visie te delen en zo samen doelen te bereiken.

Tip 2: Doe iets anders, denk innovatief. Want als jij een andere uitkomst wil, moet je zelf je aanpak veranderen.

Ik ben vol inspiratie naar huis gegaan. En ik hoop dat ik genoeg tips heb kunnen meegeven waardoor het jou lukt om de juiste mensen te werven en te behouden natuurlijk.