Productiewerk bloemen

3 tips om geschikte seizoenswerkers te vinden

26 mei 2020 HR Werving & Selectie

De terrassen worden straks voorzichtig weer geopend en de gewassen gaan volop groeien. De tijd van de seizoensmedewerkers komt er weer aan. En of je nu aspergestekers, aardbeienplukkers of serveersters voor je strandtent zoekt, dat is niet altijd even makkelijk. We geven je graag wat tips om geschikt seizoenspersoneel te werven.

Tip 1: Maak een specifieke zoekopdracht

Zorg ervoor dat je precies weet wie je zoekt door een functieprofiel samen te stellen. Zet hier de verantwoordelijkheden en taken van de medewerker in, maar bijvoorbeeld ook wat voor type persoon je zoekt, de startdatum van het werk, het salaris en de periode waarin je de flexibele medewerker nodig hebt. Zo zorg je ervoor dat je alleen kandidaten op gesprek krijgt die aan jouw selectie-eisen voldoen en schets je tegelijkertijd een helder verwachtingsprofiel.

Tip 2: Maak een duidelijke vacature

Het functieprofiel wat je hiervoor hebt gemaakt vormt de basis voor de vacature. Zorg dat je de volgende punten in de vacature verwerkt:

  • Een goede functietitel. Deze is essentieel voor de vindbaarheid van de vacature. Zorg daarom voor een titel waar potentiële medewerkers ook echt op zoeken. Een goed hulpmiddel hierbij is de Keyword Planner van Google Ads. Hierin kun je duidelijk zien hoe populair een bepaald trefwoord is, zodat je deze in je functietitel kunt verwerken.
  • Beschrijf je bedrijf. Wat voor bedrijfscultuur is er, hoe groot is het bedrijf, hoe gaan jullie met elkaar om, hoe gaan jullie met gasten om? En net zo belangrijk, benoem de locatie. Want de locatie speelt vaak een belangrijke rol voor potentiële kandidaten. Goed dus om deze in de vacature duidelijk te benoemen. Wanneer er vervolgens gezocht wordt naar vacatures op een specifieke locatie zal jouw vacature in de zoekresultaten verschijnen.
  • Laat weten wie je zoekt. Wat voor type persoon kan het werk het beste uitvoeren, welke kennis of vaardigheden moet iemand bezitten? Bedenk je wel dat het vaak veel fijner is dat iemand bij je bedrijf past, dan dat iemand precies weet hoe iets gedaan moet worden, dat kun je vaak snel bijleren.
  • Gebruik de juiste zoekwoorden in de vacaturetekst. Door het maken van een functieprofiel heb je een duidelijk beeld van de gezochte medewerkers gekregen. Gebruik dit om te bedenken welke woorden een werkzoekende zou gebruiken bij het zoeken naar een vacature. Denk ook aan synoniemen van de functietitel of dingen die voor potentiële kandidaten belangrijk zouden kunnen zijn bij een (tijdelijke) baan.
  • Houd de vacature kort en overzichtelijk. Wist je dat bezoekers al in drie seconden scannen of zij de pagina interessant genoeg vinden om te blijven lezen? Als zij vervolgens gelijk wegklikken is dat voor Google een teken dat de pagina niet relevant is en zal deze uiteindelijk dalen in de zoekresultaten. Laat daarom de belangrijkste informatie direct zien. Maak de pagina niet te lang en behoud overzicht in de vacature door tussenkopjes en opsommingen te gebruiken.

Tip 3: Verspreid de vacature zoveel mogelijk

Vacaturesites zoals Indeed doen het nog steeds goed. Indeed maakt onderscheid tussen gratis en betalende accounts. Met een gratis account verschijnen je vacatures in de algemene resultaten. Deze gratis vermeldingen worden na verloop van tijd minder zichtbaar door het grote aanbod van vacatures. Je kunt er daarom voor kiezen om een betaald account te nemen met meer zichtbaarheid.

Uit onze eigen ervaringen blijkt dat Facebook het meest geschikte social mediakanaal is om seizoensmedewerkers te vinden. Zorg ervoor dat de vacaturepost er aantrekkelijk en leuk uitziet zodat deze veel gedeeld en geliked wordt.

Nedflex heeft ook een eigen vacaturebank en een grote database aan kandidaten die flexibel willen werken. Neem hier een kijkje of geef direct je vacature door.

Neem daarnaast eens een kijkje op werk.nl, de website van het UWV. Hier vind je een pool van werkzoekenden die vaak geinteresseerd zijn in tijdelijk werk.

Referral recruitment, oftewel via-via, werkt niet alleen online (liken, delen, taggen), maar ook offline nog steeds heel goed. Vraag je huidige of oud-medewerkers eens of zij nog geschikte kandidaten kennen uit hun eigen sociale netwerk. Zij weten als ervaringsdeskundige precies wat het werk inhoudt en hoe het werken bij jouw bedrijf is.

Meer lezen? Download onze whitepaper Werving & Selectie van seizoensmedewerkers.