Intranet Nedflex

Hoe intranet de band met je (seizoens)medewerkers versterkt

29 mei 2018 Arbeidstrends

Wat is het verschil tussen traditioneel en social intranet?

Het gebruik van een online platform kent veel voordelen, zowel voor jou als voor jouw medewerkers. Wanneer je ervoor kiest om met intranet aan de slag te gaan, zijn er echter twee mogelijkheden; traditioneel en social intranet. In dit artikel zetten we de verschillende kenmerken voor je op een rijtje en leggen we uit waarom het gebruik van intranet zo belangrijk is binnen een organisatie.

Traditioneel intranet – eenrichtingsverkeer

Eén van de belangrijkste kenmerken van traditioneel intranet is de manier van informatieverstrekking. De traditionele variant van intranet draait voornamelijk om eenrichtingsverkeer; de beheerders zijn degenen die nieuwe artikelen online kunnen zetten en wijzigingen kunnen aanbrengen. In sommige gevallen kunnen medewerkers reacties plaatsen onder berichten, maar verder hebben zij een passieve rol.

Social intranet – tweerichtingsverkeer

In tegenstelling tot traditioneel intranet draait social intranet juist om de mogelijkheid tot tweerichtingsverkeer. De kruising tussen het traditionele intranet en social media zorgt ervoor dat medewerkers een profiel aan kunnen maken, waarmee ze collega’s kunnen ‘volgen’. Gebruikers kunnen niet alleen berichten plaatsen, maar kunnen deze ook liken en erop reageren. Dit alles vindt plaats binnen de veilige omgeving van de organisatie zelf.

Voordelen van intranet

In grote lijnen zijn er veel overeenkomsten tussen de verschillende vormen van intranet. Ze worden allebei ingezet met hetzelfde doel: het versterken van de band met jouw personeel. Met de inzet van intranet maak je het jouw medewerkers bijvoorbeeld gemakkelijker om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws binnen jouw organisatie en het is een laagdrempelige manier om de bedrijfscultuur terug te laten komen. Het gebruik van intranet zorgt voor hechting en betrokkenheid, voor zowel het vaste personeel als de seizoensmedewerkers.

Leestip: Dé manier om goed personeel te behouden

Tablet Nedflex Intranet

Persoonlijk contact met (seizoens)medewerkers

Als werkgever in de horecabranche of agrarische sector is het prettig om met gemotiveerde, betrokken seizoensmedewerkers te werken. Het kan echter een stuk lastiger zijn om een solide band op te bouwen met je tijdelijke personeel; ook daarvoor biedt intranet een passende oplossing. Intranet is namelijk een stuk persoonlijker van aard dan jouw bedrijfspagina op LinkedIn of Facebook, dit geldt met name voor social intranet. Tijdelijke medewerkers die via intranet op de hoogte worden gehouden, voelen daardoor een sterkere band met jouw organisatie dan wanneer zij alleen de zakelijke updates ontvangen via de bedrijfspagina’s van jouw organisatie op social media.

Onderlinge communicatie

Wanneer jouw organisatie meerdere vestigingen heeft, of wanneer een deel van jouw personeel regelmatig buiten de deur werkt, is intranet een makkelijke manier om het onderlinge contact en de verbondenheid tussen jouw medewerkers te verbeteren. Traditioneel intranet leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor het bijhouden van een smoelenboek en in het geval van social intranet kunnen collega’s elkaars profiel bekijken. Wanneer werknemers elkaars naam weten, ligt de drempel om contact te leggen en een vraag te stellen direct een stuk lager.

Inwerkprogramma

Binnen de omgeving van het intranet kun je bovendien alle documenten verzamelen die van belang zijn voor nieuwe medewerkers. Denk hierbij aan belangrijke naslagwerken, zoals informatie over de missie, visie en doelstellingen van jouw organisatie en het inwerkschema. Intranet is daardoor heel goed te koppelen aan de inzet van een effectief inwerkprogramma.

Leestip: Onboarding: 8 tips voor het inzetten van een effectief inwerkprogramma

Centrale agenda

Tot slot is intranet een mooie locatie voor informatie over gegeven trainingen en workshops, zodat werknemers dit op een later moment nog eens terug kunnen lezen. Middels een agendafunctie toon je toekomstige evenementen, uitjes en trainingen op een centrale locatie. Zo hoeven je werknemers niets te missen én voorkom je dubbele afspraken op gezamenlijke momenten.

In het kort

Kortom, beide vormen van intranet helpen je om de band met jouw (seizoens)medewerkers te versterken. Het verschilt echter per organisatie welk type intranet het best bij je past:

▸ Traditioneel intranet – Informatie delen vanuit de organisatie, waarbij medewerkers een passieve rol hebben. Centrale plek voor belangrijke naslagwerken en het bijhouden van een gezamenlijke agenda.

▸ Social intranet – Medewerkers krijgen actieve rol en kunnen informatie delen op hun profiel. Dezelfde mogelijkheden als traditioneel intranet; vergroting betrokkenheid en verbeteren communicatie vinden echter in hogere mate plaats.