Goed personeel wordt schaarser als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het vanaf het begin af aan al van groot belang is om te investeren in de band met jouw werknemers. In dit blog geven we je daarom 8 tips met betrekking tot een effectief inwerkprogramma. “In de inwerkprocedure wordt de basis gelegd voor de rest van de samenwerking. Als de nieuwe medewerkers zich thuis voelen, verhoogt dit enerzijds de productiviteit en verlaagt het anderzijds de kans dat zij jouw organisatie zullen verlaten. Het is dus belangrijk om hier op in te spelen als opdrachtgever”, aldus Nedflex HR expert Renske Splinter.
Wat is onboarding?
In het kort:
Onboarding draait om de eerste 90 dagen in een nieuwe baan of functie. Dit is de periode waarin (nieuwe) werknemers een beeld vormen van hun toekomst binnen jouw organisatie. Willen zij hier voor langere tijd blijven, of solliciteren ze toch liever verder?
Leestip: Wat is onboarding en hoe werkt het?
Een belangrijk onderdeel van onboarding is de inwerkperiode. Daarom hebben we enkele tips op een rijtje gezet voor het opstellen van een succesvol inwerkprogramma, zodat jouw organisatie verzekerd is van een goede eerste indruk én een solide basis voor de band met jouw nieuwe personeel.
1. Neem de tijd voor de inwerkperiode en tref goede voorbereidingen.
2. Zorg voor een inwerkschema, zodat nieuwe medewerkers precies weten waar zij aan toe zijn. Dit geeft een stukje houvast in de drukke inwerkperiode met veel nieuwe informatie.
3. Laat het inwerkprogramma niet slechts één dag duren. Geef jouw nieuwe medewerker de kans om te aarden binnen je organisatie; inwerken is immers een continu proces.
4. Besteed aandacht aan een warm welkom, eventueel in de vorm van een kleinigheidje. Zorg ervoor dat jouw nieuwe medewerker zich gewaardeerd en op zijn/haar gemak voelt.
5. Schets direct duidelijke verwachtingen en geef jouw nieuwe medewerker rustig de kans om te proeven van de cultuur binnen je organisatie.
6. Zorg ervoor dat jouw nieuwe medewerker op een prettige manier kan kennismaken met de rest van het team.
7. Geef uitleg over de gang van zaken binnen de organisatie, de werkzaamheden van collega’s op andere afdelingen en de contactpersonen van iedere afdeling voor wanneer er vragen zijn.
8. Schakel een directe collega in om de inwerkperiode te verzorgen. Op deze manier heeft jouw nieuwe medewerker een soort mentor die precies begrijpt wat er moet gebeuren en praktische tips kan geven bij de processen binnen je organisatie.
Wil je meer te weten komen over offboarding?
Lees dan de blog Wat is offboarding en hoe werkt het?