Sollicitatiegesprek: wat vinden sollicitanten belangrijk?

Richtlijnen voor een succesvolle sollicitatieprocedure

Er is krapte op de arbeidsmarkt, waardoor de werkgeversmarkt verandert in een werknemersmarkt. De vacatures liggen voor het oprapen en sollicitanten hebben daardoor vaak veel keuze. We hebben daarom voor u op een rijtje gezet wat u als werkgever kunt doen om ervoor te zorgen dat de sollicitant enthousiast wordt over uw bedrijf.

Vlotte reactie

Een waardevolle sollicitatieprocedure begint bij het eerste contact. De sollicitant reageert met een motivatiebrief en CV op een openstaande vacature. Het is vervolgens aan u als werkgever om hier snel actie op te ondernemen, zodat uw kandidaat weet dat de sollicitatie serieus genomen wordt. Verstuur daarom altijd een ontvangstbevestiging. Inhoudelijk hoeft u hier nog niets in te vermelden over de kwaliteit van de ontvangen sollicitatie, dit volgt in een later stadium. Ook bij vragen tussendoor is het belangrijk om kordaat te reageren, al is het maar met de mededeling dat u hier zo spoedig mogelijk op terugkomt.

Vooral jonge sollicitanten zijn gewend aan snel contact en hechten hier veel waarde aan. Houd hier rekening mee gedurende de sollicitatieprocedure.

Mobiel solliciteren

Ontvangst

Een goed ontvangst is het halve werk

Kom de sollicitant tegemoet door vooraf duidelijk aan te geven waar het sollicitatiegesprek plaatsvindt. Voeg de adresgegevens en/of een routebeschrijving toe, eventueel met foto’s wanneer de routebeschrijving nog vragen kan oproepen, en geef aan waar de sollicitant zich mag melden. Een receptioniste of assistente die vervolgens klaarstaat om de sollicitant iets te drinken aan te bieden en een praatje te maken voordat het gesprek begint, helpen natuurlijk om eventuele zenuwen onder bedwang te krijgen. Zo komen de kwaliteiten van de sollicitant veel beter uit de verf tijdens het sollicitatiegesprek.

Locatie

Zorg voor een fijne sfeer

De uitstraling van de locatie is voor veel sollicitanten belangrijk. Dit is immers de ruimte waar zij komen te werken, mits het gesprek natuurlijk plaatsvindt op de uiteindelijke werklocatie. Het is daarom goed om eens kritisch om u heen te kijken. Hoe ziet het eruit bij u op de werkvloer? Is de ruimte sfeervol? Voelt u zich er op uw gemak, en denkt u dat sollicitanten zich ook op hun gemak zouden voelen als zij voor het eerst bij u binnenstappen?

Bij Nedflex zijn we druk bezig met het opknappen van onze sollicitatieruimte. Een likje verf op de muren is een goed begin, een paar mooie planten zijn een goede tweede stap!

Payrollen tijdens werktijd, verf rollen in de avonduren #flauwehumor #moetkunnen #participizza #nedflex #collega’s

Een bericht gedeeld door Nedflex (@nedflex.payrolling.uitzenden) op

Voorkom afleiding

Wij merken dat vooral ramen voor veel afleiding kunnen zorgen tijdens een sollicitatiegesprek. Dit is niet alleen onhandig, maar ook onnodig. Kies daarom bij voorkeur voor een ruimte met weinig doorkijkmogelijkheden om het gesprek zo goed mogelijk te laten verlopen.

Een andere bron van afleiding is decoratie in de vorm van foto’s, posters en schilderijen in de sollicitatieruimte. Ons advies is daarom om deze in de wacht- of ontvangstruimte op te hangen. Zo krijgt de sollicitant direct een indruk van uw bedrijf en blijft de sollicitatieruimte vrij van afleidingen.

Geef een voorproefje van de bedrijfscultuur

Voor een sollicitant is het goed om meer te weten te komen over de werksfeer binnen uw organisatie. Voelen werknemers zich gewaardeerd, hoe gaan collega’s met elkaar om en worden er leuke bedrijfsuitjes georganiseerd? Laat dit zien door mooie foto’s op te hangen, eventueel een korte, enthousiaste tekst ernaast.

Bij Nedflex hebben we een groot bord hangen waarop de omzetgroei wordt bijgehouden. Halen we het hele jaar een gemiddelde omzet van 25 procent? Dan gaan we met z’n allen naar Ibiza! Dit bord is niet alleen handig voor collega’s, maar ook bezoekers vinden het leuk om te zien wat er speelt binnen het bedrijf.

Sollicitatiegesprek

Begin met smalltalk

Kom niet direct met de deur in huis vallen, maar start het gesprek rustig op. Vertel als werkgever iets over uw rol binnen het bedrijf en vertel eventueel iets over uw privéleven. Door een fijne sfeer te creëren, merken we dat sollicitanten zich ook meer op hun gemak voelen tijdens het gesprek. Op deze manier is de kans veel groter dat het gesprek van beide kanten als positief wordt ervaren.

“Smalltalk is dé manier om het gesprek fijn te openen. Ik vertel meestal kort iets over mijn rol binnen het bedrijf en vul dit aan met wat leuke informatie uit mijn privéleven. Zo vertel ik bijvoorbeeld uit welke plaats ik kom en dat ik daardoor iedere dag op de fiets naar het werk kan.” – Linda Feld, Recruiter bij Nedflex

Zorg voor tweerichtingsverkeer

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het voeren van een sollicitatiegesprek, maar wij merken dat een open gesprek de meeste inzichten biedt in de geschiktheid van de kandidaat. Werk dus niet alleen de vooraf opgestelde lijst met vragen af, maar ga ook het gesprek aan met de sollicitant. Laat het sollicitatiegesprek van twee kanten komen en geef de sollicitant ook ruimte om vragen te stellen.

Wilt u meer weten over een waardevolle wervingsprocedure? Download dan de whitepaper en ontvang gratis Tips & Tricks voor het werven van seizoensmedewerkers:

Renske is de HR expert van Nedflex en heeft ruim 15 jaar ervaring in het vak. Renske werkt al jaren bij Nedflex en zorgt in het HR-team voor een adviserende rol omtrent het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats. Wat zij het leukste vindt aan haar baan? Het menselijke deel: het ondersteunen van de organisatie en het coachen van de medewerkers.

Werving: Wat moet u erover weten?

Tips & Tricks voor het werven van seizoensmedewerkers

Het werven en selecteren van de juiste kandidaat is een intensief proces dat veel tijd kost. Om u daarbij te helpen, heeft onze HR expert Renske Splinter in deze whitepaper richtlijnen opgezet voor het werven en selecteren van seizoensmedewerkers.