
Geplaatst op: 23 January 2020
Laatste update: 17 May 2021
De vraag naar uitzendkrachten zal in 2020 blijven aanhouden, maar wat zijn de trends op het gebied van recruitment die we in 2020 gaan zien? Wat willen de werkzoekenden en hoe kun je hier als werkgever op inspelen? Hoe kun je werknemers behouden? We lichten drie trends uit waarvan we in 2020 meer zullen gaan horen.
Trend 1: HR Analytics
We zagen het in 2019 al en ook in 2020 zal deze trend doorzetten. Meten. Wat is het effect van HR op de bedrijfsresultaten? Met de juiste data kun je dit als HR-afdeling veel beter onderbouwen. Maar in 2020 gaat dat nog een stapje verder. HR Analytics zal steeds meer overgaan naar People Analytics. People Analytics wordt ook ingezet voor het bevorderen van duurzame inzetbaarheid. Het wil zeggen dat je niet alleen puur naar data gaat kijken, maar ook naar wat de medewerker en werkgever nodig heeft. Hoe houd je iedereen tevreden en zorg je ervoor dat de werkrelatie duurzaam wordt?
Ook bij de werving van nieuwe kandidaten zullen data een steeds grotere rol spelen. Werd een kandidaat voorheen eigenlijk voor het grootste gedeelte aangenomen op basis van het sollicitatiegesprek, en dus ook op de mening van degene met wie het gesprek plaatsvond, door middel van AI (Artificial Intelligence) en Automation wordt de voorselectie steeds vaker ook gemaakt op basis van data.
Trend 2: Zorg dat de millennials je willen
In 2020 zal een groot gedeelte van de beroepsbevolking bestaan uit millennials. Een belangrijke trend die we dan ook gaan zien: zorg ervoor dat deze generatie voor jouw bedrijf wil werken.
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de meeste millennials liever voor flexibiliteit dan voor sociale zekerheid kiezen. En meer dan de helft vindt de mogelijkheid om zelf de werkuren te bepalen belangrijk tot zeer belangrijk bij de start van een nieuwe baan.
Vanzelfsprekend zijn primaire arbeidsvoorwaarden als een goed salaris en flexibele werktijden belangrijk. Maar kijk ook goed naar welke secundaire arbeidsvoorwaarden je kunt bieden. Voor de millennials is werkplezier namelijk net zo belangrijk.
Een andere trend, die we overigens niet alleen bij de millennials zien, is persoonlijke ontwikkeling en opleiding. Zorg dat je je medewerkers blijft uitdagen op de werkvloer. Kijk hierbij vooral ook naar verschillende en nieuwe manieren van leren, zoals gamification.
Trend 3: Persoonlijke ontwikkeling en werkgeluk
Investeren in de ontwikkeling en het werkgeluk van medewerkers is dus belangrijk. Het kabinet wil de eigen regie van mensen op hun loopbaan en hun leven stimuleren, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen en eigen keuzes kan maken. Leven Lang Ontwikkelen (LLO) maakt mensen vitaal, flexibel en duurzaam inzetbaar op de arbeidsmarkt. Het voorkomt dat mensen vastlopen in hun loopbaan of werkloos raken.
Er komt daarom ook een persoonlijk ontwikkelbudget voor zowel werkenden als niet-werkenden, het STAP-budget. Dit kan worden ingezet om bijvoorbeeld een mbo-diploma of certificaat te behalen of een cursus te volgen. Het doel is dat meer mensen zich gaan ontwikkelen tijdens hun loopbaan. Het behalen van een schooldiploma moet niet meer het eindstation zijn, maar juist het begin van een leven lang leren en ontwikkelen.
Hier komt ook duurzame inzetbaarheid weer om de hoek kijken. Dit blijft in 2020 een belangrijk onderwerp. Investeer niet alleen in de ontwikkeling van medewerkers, maar ook in het werkgeluk en de gezondheid en betrokkenheid van medewerkers. Het resultaat? Meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit.