Trends op de arbeidsmarkt in 2018: zo kiezen werknemers voor jou

twee vrouwen in gesprek

Laatste update: 9 September 2020

Het afgelopen jaar was het al merkbaar: de werkgeversmarkt is aan het veranderen in een werknemersmarkt. Werkzoekenden hebben meer opties door de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe zorg je er in 2018 voor dat ze voor jou kiezen? Door te focussen op de werkbeleving van de werknemer. Lees hier vijf trends op de arbeidsmarkt in 2018.

#1. De employee journey

Niet alleen klanten leggen een journey af bij jouw bedrijf, ook werknemers. Kijk naar je werknemers alsof het klanten zijn. Hoe ervaren ze je bedrijf? En wat kun je doen om het hen zo prettig mogelijk te maken?

Nieuwe talenten beginnen hun reis bij hun recruitment en eindigen hem bij hun eventuele vertrek. Bedenk daarbij dat bij het aantrekken van dat nieuwe talent de eerste indruk van de organisatie natuurlijk heel belangrijk is, zo niet beslissend: You never get a second chance to make a first impression.

costumer journey

#2. Creëer betrokkenheid

Het moment dat een werknemer vertrekt wil je – over het algemeen – voorkomen, of in ieder geval zo lang mogelijk uitstellen. Kennis en vaardigheden wil je immers niet zomaar laten gaan.
Creëer daarom betrokkenheid bij je personeel. Investeer in zaken als managementstijl en ontwikkelkansen. Laat talenten brede ervaringen opdoen, neem hen mee in werkprocessen en hou ze op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie.

Wil je meer tips over dit onderwerp? In het artikel ‘Dé manier om goed personeel te behouden’ gaan we hier dieper op in. 

Overleg team

#3. Coaching

Dat coaching een positief effect heeft is bekend, maar het belang ervan wordt groter in 2018. Waarom? Omdat het verbeteren van prestaties de aandacht heeft. Enerzijds gebeurt dit door digitalisering, anderzijds zijn menselijke prestaties natuurlijk te verbeteren. Werknemers moeten bijvoorbeeld leren zich aan te passen aan die digitalisering. Je werknemers coachen – nieuw én huidig talent-, is ook een manier om hun betrokkenheid te vergroten.

Overleg handen op tafel

#4. Geef extra beloning op maat

Toon waardering en creëer beleving is een belangrijk motto in 2018. Met goede salarissen, gezonde lunches en extra financiële beloningen trek je nieuw talent niet altijd meer over de streep. En bestaande werknemers zijn er niet meer van onder de indruk. Het is de standaard: anderen doen het ook.

Wat kun je dan wel doen? Ga op zoek naar de behoeftes van je (potentiële) werknemers. Wat willen ze? Wat kun je hen bieden waarmee ze echt geholpen zijn? Dat is maatwerk. De een wil een opleiding, de ander een sportabonnement. Wees creatief.

Duim omhoog

#5. Vast of flex?

Veel bedrijven zoeken naar de balans tussen vaste en flexibele werknemers. Het werkbelevingsonderzoek van Integron concludeert dat het antwoord daarop nog niet is gevonden.

Maar, geeft het onderzoek aan, om snel te kunnen inspelen op de dynamiek van de arbeidsmarkt, heeft een ideale organisatie tegenwoordig naast vaste werknemers een flexibele schil. Veel ondernemers kiezen daarvoor. Met flexibel personeel haal je bijvoorbeeld specifieke kennis in huis, of vang je tijdelijke pieken en ziekte op.

Die flexibiliteit kan bestaan uit flexwerkers in dienst, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. Je behandelt hen juridisch gezien en qua salaris hetzelfde als vaste werknemers. Dit brengt arbeidsrechtelijke verplichtingen en risico’s met zich mee. Wil je daar een oplossing voor? Zet hen op onze payroll. Wij nemen jou de risico’s en verplichtingen uit handen.

Flexibel werken