Onboarding: 8 tips voor het inzetten van een effectief inwerkprogramma

Goed personeel wordt schaarser als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor het vanaf het begin af aan al van groot belang is om te investeren in de band met uw werknemers. In deze blog geven we u daarom 8 tips met betrekking tot een effectief inwerkprogramma. “In de inwerkprocedure wordt de basis gelegd voor de rest van de samenwerking. Als de nieuwe medewerkers zich thuis voelen, verhoogt dit enerzijds de productiviteit en verlaagt het anderzijds de kans dat zij uw organisatie zullen verlaten. Het is dus belangrijk om hier op in te spelen als opdrachtgever”, aldus Nedflex HR expert Renske Splinter.

Wat is onboarding?

In het kort:

Onboarding draait om de eerste 90 dagen in een nieuwe baan of functie. Dit is de periode waarin (nieuwe) werknemers een beeld vormen van hun toekomst binnen uw organisatie. Willen zij hier voor langere tijd blijven, of solliciteren ze toch liever verder?

    Leestip: Wat is onboarding en hoe werkt het?

Een belangrijk onderdeel van onboarding is de inwerkperiode. Daarom hebben we enkele tips op een rijtje gezet voor het opstellen van een succesvol inwerkprogramma, zodat uw organisatie verzekerd is van een goede eerste indruk én een solide basis voor de band met uw nieuwe personeel.

1. Neem de tijd voor de inwerkperiode en tref goede voorbereidingen.

2. Zorg voor een inwerkschema, zodat nieuwe medewerkers precies weten waar zij aan toe zijn. Dit geeft een stukje houvast in de drukke inwerkperiode met veel nieuwe informatie.

3. Laat het inwerkprogramma niet slechts één dag duren. Geef uw nieuwe medewerker de kans om te aarden binnen uw organisatie; inwerken is immers een continu proces.

4. Besteed aandacht aan een warm welkom, eventueel in de vorm van een kleinigheidje. Zorg ervoor dat uw nieuwe medewerker zich gewaardeerd en op zijn gemak voelt.

5. Schets direct duidelijke verwachtingen en geef uw nieuwe medewerker rustig de kans om te proeven van de cultuur binnen uw organisatie.

6. Zorg ervoor dat uw nieuwe medewerker op een prettige manier kan kennismaken met de rest van het team.

7. Geef uitleg over de gang van zaken binnen de organisatie, de werkzaamheden van collega’s op andere afdelingen en de contactpersonen van iedere afdeling voor wanneer er vragen zijn.

8. Schakel een directe collega in om de inwerkperiode te verzorgen. Op deze manier heeft uw nieuwe medewerker een soort mentor die precies begrijpt wat er moet gebeuren en praktische tips kan geven bij de processen binnen uw organisatie.

Renske is de HR expert van Nedflex en heeft ruim 15 jaar ervaring in het vak. Renske werkt al jaren bij Nedflex en zorgt in het HR-team voor een adviserende rol omtrent het plaatsen van de juiste mensen op de juiste plaats. Wat zij het leukste vindt aan haar baan? Het menselijke deel: het ondersteunen van de organisatie en het coachen van de medewerkers.

Post a Comment

0
Connecting
Please wait...
Verstuur een bericht

Momenteel is er geen medewerker beschikbaar. Als u een bericht achter laat dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Uw naam
* E-mail
* Beschrijf uw vraag
Chat met ons

Heeft u vragen? Wij zitten er klaar voor!

Uw naam
Beschrijf uw vraag
We zijn online
Feedback

Zou u zo vriendelijk willen zijn om deze chat te beoordelen?

Hebben we u goed geholpen?