Geplaatst op: 4 februari 2020
Laatste update: 17 mei 2021
Koester je stagiairs en optimaliseer je Employer Brand. Dat is één van de tips van de Horeca Recruitment Inspiratiedag. Onze HR expert Renske Splinter vertelt je graag wat dat precies inhoudt en hoe je die tip in praktijk brengt.
Waardevolle tips van de Horeca Recruitment Inspiratiedag
Onze recruiter Linda was afgelopen november aanwezig bij de Horeca Recruitment Inspiratiedag in Amsterdam. De horecasector kampt met een groot personeelstekort en op deze Inspiratiedag kregen Linda en de andere aanwezigen tips om hier effectief op in te spelen en om, uiteindelijk, juist meer personeel aan te trekken. Er werd antwoord gegeven op vragen als: ‘Hoe bind je goed personeel?’ en: ‘Hoe maken we de horeca weer sexy?’.
Eén van de sprekers op de Inspiratiedag was Maarten Brand, stage-expert en oprichter van Stagebureau Connectie. Maarten legde uit over het belang van Employer Branding: het zogenaamde ‘werkgeversimago’. Hij richtte zich tijdens zijn presentatie specifiek op de rol die stagiairs hierin kunnen spelen. Maar voordat ik uitleg wat stagiairs en Employer Branding met elkaar te maken hebben, vertel ik je eerst wat meer over het begrip Employer Brand zelf.
Wat is een Employer Brand?
Een Employer Brand draait letterlijk om jouw ‘merk’ als werkgever. Wat is het imago van jouw organisatie? Hoe praten je werknemers over jou en je onderneming? En wat voor verhalen vertellen je oude werknemers? Als de berichten positief zijn, werkt dat uitnodigend en zul je merken dat het makkelijker is om nieuw personeel aan te trekken en behouden.
Employer Branding gaat echter verder dan de band met je vaste werknemers. We kennen allemaal de verhalen van stagiairs die wekenlang vooral bezig zijn met koffie halen, kopietjes maken en rotklusjes opknappen ‘omdat stagiairs zo lekker goedkoop zijn’. Voor stagiairs is zo’n stageperiode zonde van de tijd, maar ook voor opdrachtgevers ligt hier een gemiste kans.
Stagiairs en Employer Branding
Ook stagiairs hebben namelijk invloed op je Employer Brand en dat wordt nog wel eens vergeten. De jeugd heeft de toekomst en dat geldt zeker voor degenen die bezig zijn met een opleiding die aansluit op jouw branche. Haal die stagiairs binnen en ga met ze aan de slag. Maak duidelijke afspraken, stel een ontwikkelingsplan op, geef genoeg feedback en stel de juiste vragen. Help ze groeien en zorg ervoor dat je een goed en betrouwbaar leerbedrijf bent voor ze. Jij bent als stagebedrijf immers de aangewezen instantie om de stagiairs klaar te stomen voor de volgende stap: het leven ná hun opleiding.
Het stukje Employer Branding is nauw met deze stageperiode verbonden. Maak er voor de stagiairs daarom een waardevolle les van en zorg ervoor dat ze met een goed gevoel op die periode terugkijken. De enthousiaste verhalen die ze vervolgens over jou en je onderneming vertellen op school en aan familie, vrienden en kennissen zijn meer dan alleen goede reclame: ze dragen bij aan jouw Employer Brand.
Stagiairs als nieuwe werknemers
Bovendien biedt het werken met stagiairs mogelijkheden voor het vinden van geschikt personeel. Je investeert als ondernemer weken, soms maanden, in een stagiair. Als je een fijne klik hebt en de stagiair goed binnen het team past, is het zonde om die kennis en potentie zo de deur uit te laten lopen aan het einde van de stageperiode.
Daarom is het goed om in zo’n situatie te kijken naar de mogelijkheden voor het verlengen van jullie samenwerking. Misschien begint het bij een bijbaantje in het weekend en ontwikkelt de stagiair in kwestie zich uiteindelijk tot één van je beste en meest trouwe werknemers na het afronden van zijn/haar opleiding. Zoals Maarten Brand ook schrijft op zijn website: ‘Als je jouw aanbod aan studenten slim aanpakt bespaar je tijd, geld en energie op werving en onboarding.’
Input voor optimalisatie
Mocht je tijdens de stageperiode ontdekken dat er geen toekomst voor jullie samen in zit, kun je hier nog steeds een positieve draai aan geven. Eén van de tips van Maarten Brand was bijvoorbeeld om stagiairs naar hun ideeën te vragen. Bijvoorbeeld over de producten of diensten waar je mee werkt, jullie werkwijze en de sfeer op de werkvloer. Welke verbeterslagen zien zij voor jouw organisatie en wat kun jij leren van hun ervaringen bij jou op de werkvloer?
Een andere tip was om exitgesprekken te voeren met je stagiair. En vraag niet alleen om input, maar geef zelf ook tips en advies waar hij/zij iets mee kan. Zo zorg je ervoor dat de stageperiode voor jullie allebei de moeite waard is geweest.