Overleg tafel handen

11 online marketing tips voor horeca

15 juni 2020 Arbeidstrends

Heb jij al eens nagedacht over de online positie van je bedrijf? Gijs Seubers (Sprints & Sneakers) wil horecabedrijven op weg helpen en deelt 11 tips om de online zichtbaarheid van je horecabedrijf te verbeteren. 

Tip 1: Lokale SEO 

SEO staat voor Search Engine Optimisation. Oftewel het organisch (zonder per bezoeker te moeten betalen) gevonden worden in Google. De zoekmachine wordt steeds slimmer in het opvangen van allerlei signalen om de beste antwoorden bovenaan te zetten in de zoekopdrachten. Een van deze signalen is de locatie waar de zoeker zich bevindt. Met enkele slimme aanpassingen zorg jij ervoor dat jouw website deze signalen doorgeeft aan Google voor betere lokale vindbaarheid voor jouw horecaonderneming.

Voer daarvoor de volgende acties uit voor jouw website:

  • Richt je Google Mijn Bedrijf-profiel in (zie tip 3).
  • Zorg dat je wordt weergegeven op lokale en regionale (horeca)platforms, inclusief vermelding adresgegevens.
  • Voeg je adres en openingstijden toe aan je website (footer, contactpagina, speciale openingstijdenpagina).
  • Vermeld jouw plaatsnaam in titels, tags en beschrijvingen.
  • Verzamel zoveel mogelijk reviews (niet specifiek lokaal, maar het helpt je wel je te onderscheiden van lokale concurrentie).
  • Integreer Google Maps in je contactpagina of footer.

Verschillende van deze acties kunnen simpel doorgevoerd worden met de Yoast SEO plug-in voor jouw website.

Tip 2: Display advertising (met routebeschrijving) 

Display advertising is het adverteren met banners op verschillende websites. Oftewel de beeldadvertenties die iedereen wel kent van bijvoorbeeld nu.nl. Deze vorm van adverteren kan bijvoorbeeld op basis van locatie, interesses, leeftijd, op specifieke websites of een combinatie van deze factoren.

Dit biedt jouw horecaonderneming een kans om een relevante doelgroep te bereiken die zich in de buurt van jouw zaak bevindt. Bovendien kun je door een koppeling met Google Mijn Bedrijf ook nog eens je banner voorzien van een routebeschrijving. Zo kunnen mensen na het zien van jouw advertentie om 10 voor 6 in de avond rechtstreeks naar jouw restaurant lopen.

Tip 3: Richt Google Mijn Bedrijf in  

Via Google Mijn Bedrijf kun je jouw Google bedrijfspagina claimen. De resultaten van deze bedrijfspagina’s zie je rechts of relatief bovenaan in de zoekresultaten in een apart blok. Meestal worden hier contactgegevens zoals bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, website en openingstijden getoond. Verder is er ruimte om vragen te stellen/beantwoorden, worden reviews getoond, kun je mooie afbeeldingen van je bedrijf tonen en is er zelfs ruimte voor gratis marketinguitingen (daarover later meer). Zorg dat je jouw bedrijfspagina claimt, voeg mooie foto’s toe en vul zoveel mogelijk relevante gegevens in. Hier worden zowel Google als mensen die naar jou zoeken blij van.

Tip 4: Maak gratis reclame via Google posts 

Zojuist benoemde ik het al. In Google Mijn bedrijf heb je de ‘Google Post’-functionaliteit. Hiermee kun je naar eigen inzicht een boodschap communiceren die 7 dagen blijft staan in jouw blok van Google Mijn Bedrijf. Dit wordt dus zeer duidelijk getoond, bijna elke keer wanneer iemand jouw bedrijf in Google opzoekt. En het is ook nog eens gratis.

Dit is een ideale manier om jouw nieuwste menu, aanbiedingen of producten te communiceren met je doelgroep. Uiteraard is dit niet ter vervanging van social media of e-mailmarketing, maar een toevoeging.

Tip 5: Optimaliseer SEO voor jouw niche 

SEO zorgt ervoor dat Google (en dus zoekers) jouw website goed kunnen vinden. Het lastige hieraan is wel dat meerdere bedrijven dit doen. Als je dus gevonden wil worden op ‘restaurant Amsterdam’, dan concurreer je direct met alle grote jongens die SEO uitbesteden. Wel kun je bijvoorbeeld ranken op ‘Hollandse stamppot restaurant Groningen’. Dit is namelijk veel specifieker qua zoekterm, waardoor er minder concurrentie op zit.

Zorg ervoor dat je website dus deze niche-zoektermen bevat (titels, URL’s, teksten, alt-tags van afbeeldingen). En zorg ervoor dat je regelmatig content deelt met jouw doelgroep over deze niche. Denk hierbij aan het delen van gerechten, recepten en verhalen over jouw producten via bijvoorbeeld blogs, social media en e-mailmarketing.

Tip 6: Maak look-a-likes van je bestaande klanten

Zoals je weet zit praktisch iedereen met een smartphone op tenminste 1 social platform, dus ook jouw klanten. Binnen deze social media is er een mogelijkheid om een lijst van jouw klanten te uploaden (geen zorgen, dit is anoniem en legaal) om vervolgens via bijvoorbeeld Facebook vergelijkbare profielen te zoeken van jouw klanten.

Deze profielen kun je benutten in een gerichte advertentiestrategie om de doelgroep in jouw regio te vinden en te benaderen.

7. Bereik je doelgroep via social media

Deze tip had je vast al verwacht. Natuurlijk moet je vooral niet alleen betaald je doelgroep bereiken op social media. Met Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Pinterest en TikTok heb je genoeg keuze. En je kunt het zelfs allemaal doen als jouw doelgroep daar waarde aan hecht. Belangrijke overwegingen in de keuze voor social media-platformen, en op welke manier je deze gebruikt, zijn:

  • Op welke social media is je doelgroep te vinden? De doelgroep op Snapchat is bijvoorbeeld aanzienlijk jonger dan op LinkedIn.
  • Wat voor informatie nemen zij tot zich op deze platforms? Bekijken ze voornamelijk video’s of lezen ze teksten? Grappige berichten of waardevolle content?
  • Hoe krijg ik interactie met mijn doelgroep? Informatie delen is natuurlijk al goed, maar interactie is nog beter. Bedenk een tactiek waarin de doelgroep ook met jou gaat communiceren.
  • Wees uniek. Er zijn heel veel restaurants en horecaondernemingen in Amsterdam, hoe zorg je ervoor dat ze juist jou volgen en onthouden?

8. Maak videocontent

Er zijn talloze opties om videomarketing in te zetten. Een bedrijfsvideo (laten) maken kan een eerste stap zijn. Deel bijvoorbeeld (zelfs live) de sfeer in je zaak via social media, maak how-to video’s voor YouTube, vlog over het turbulente leven als horecaondernemer of verzin zelf iets geheel nieuws. Alleen YouTube heeft al meer dan een miljard gebruikers. Bovendien doet videocontent het altijd heel goed op social media en is het een leuke aanvulling voor je website.

9. Doe aan e-mailmarketing

Die nieuwsbrieven leest toch niemand? Fout! E-mailmarketing is juist een hele goede manier om te communiceren met potentiële klanten. In tegenstelling tot social media geeft het je bijvoorbeeld de mogelijkheid om meer uitgebreide toelichting te geven wanneer dat nodig is of om meerdere boodschappen in één bericht te communiceren. Zorg ervoor dat klanten weten dat ze gemaild worden en maak het elke keer de moeite waard.

 10. Nodig (micro-)influencers uit om langs te komen

Influencers…je ontkomt er niet meer aan in 2020. Je kunt er niet omheen dat ze in meer of mindere mate invloed hebben op het gedrag van hun volgers. Probeer het zelf eens. Leg contact met influencers in jouw regio en vraag ze om naar jouw horecazaak te komen, jouw gerecht te proberen of vernoem een cocktail naar ze. Even een post op Instagram als bedankje en je bent toch weer beter zichtbaar. Zorg natuurlijk wel dat de influencer die je uitnodigt aansluiting heeft met jouw doelgroep.

11. Maak een ‘Insta-Wall” in jouw zaak

Mond-tot-mondreclame blijft de beste vorm van reclame die er is. Gelukkig kun je dit altijd zelf een handje helpen. Richt bijvoorbeeld een muur in jouw ruimte speciaal in voor Instagramfoto’s en vermeld jouw merknaam op deze muur. Je kunt ook maandelijks een gratis etentje verloten onder iedereen die jouw zaak op social media tagt. Help mensen een handje, zodat ze jou kunnen helpen!

Bron: frankwatching.com