Horeca

10x waarom werken in de horeca leuk en goed voor je is

29 juni 2021 Werkzoekend Werving & Selectie

Heb jij wel eens een (bij)baan in de horeca gehad? Dan weet je dat dat niet alleen heel leuk, maar ook heel goed voor je carrière is. Tijdens het werken in de horeca werk je namelijk ook gelijk aan de onderstaande competenties. En laten we bij Nedflex nou niet alleen kijken naar werkervaring, maar vooral naar welke competenties jij al hebt. Een beter begin van je carrière kun je je dus bijna niet wensen. 

1. Sociaal

Met stip op nummer 1: sociaal. Als je nog niet zo’n sociaal type bent of een beetje verlegen, dan is de horeca de perfecte oefening. Hier moet je namelijk wel sociaal zijn. Je moet op mensen durven afstappen die je niet kent en altijd vriendelijk zijn. Zomaar een praatje maken kan in het begin best spannend zijn, maar in de horeca leer je door het gewoon te doen. Je krijgt natuurlijk niet alleen te maken met vriendelijke klanten, er zijn soms ook klanten met klachten waar je ook mee om moet leren gaan. 

En wat te denken van je collega’s. In de horeca is samenwerken superbelangrijk. Als jij in de bediening staat moet je vaak dingen doorgeven aan collega’s. En als jij het niet goed doorgeeft, loopt het mis en moeten klanten extra lang wachten. Je werkt dus gelijk aan je teambuilding skills. 

2. Oplossingsgericht 

Ruim ik eerst tafel 5 af zodat er nieuwe gasten kunnen gaan zitten of vraag ik eerst aan tafel 3 of alles wel naar wens is? Had ik eigenlijk al aan tafel 2 gevraagd of ze nog iets willen bestellen? In de horeca draait het om tijd en de juiste keuzes maken. Gasten willen snel bediend worden en vaak is het druk. Als er 4 tafels tegelijkertijd bezet zijn en iedereen wil iets bestellen moet jij bepalen hoe je dat gaat oplossen. Je leert er dus gelijk creatief door te worden. En hoe meer ervaring je hebt, hoe makkelijker je dat vaak afgaat. Daar heb je zeker wat aan in een volgende baan die op je pad komt. 

3. Verkopen 

Drankjes aanbieden, extra eten op tafel, misschien hebben de gasten zin in het dagmenu of willen ze nog een dessert bestellen. In de horeca doe je niet anders dan verkopen. Bestelt iemand een kopje koffie dan bied jij natuurlijk ook gelijk die overheerlijke appeltaart aan. 

4. Leren omgaan met kritiek 

Niet alle gasten in de horeca laten zich van hun leukste kant zien. En juist daar kun jij een heleboel van leren. Je leert mensen accepteren zoals ze zijn en blijft altijd aardig en beleefd. Als mensen niet tevreden zijn, ben jij degene bij wie ze klagen. Wat doe je dan? Je probeert het probleem op te lossen zonder dat je het je persoonlijk aantrekt en blijft altijd vriendelijk. Leren omgaan met kritiek kan lastig zijn, maar het hoort erbij en zal je wel in de rest van je carrière helpen.   

5. Algemene kennis 

Naast dat je sociale vaardigheden opdoet, zul je in de horeca ook veel nieuwe algemene kennis opdoen. Werk je bijvoorbeeld in de keuken dan leer je allerlei handige snij- en kooktechnieken, werk je in de bediening dan weet jij straks precies hoe je een tafel dekt en werk je in een koffietentje dan leer je alles over koffiebonen en hoe je al die verschillende koffies maakt. En natuurlijk leert iedereen in de horeca over hygiëne en een gastvrije uitstraling. 

6. Flexibel 

Zowel het werk als de werktijden in de horeca zijn heel afwisselend. Geen dag is hetzelfde en dat vraagt veel van jouw flexibiliteit. Zo kan het zijn dat je op een drukke dag ineens langer moet blijven terwijl je op een hele rustige dag eerder naar huis gaat. En de ene dag sta je misschien achter de bar, terwijl je op een andere dag juist in de bediening loopt.  

7. Multitasken 

In de horeca leer je sowieso hard werken. Je wilt natuurlijk ook dat het druk is, want hoe meer klanten hoe sneller de tijd gaat en hoe meer fooi jij als het goed is krijgt. Je moet snel kunnen schakelen, vooral veel kunnen onthouden en ook nog eens altijd gastvrij blijven. Als jij succesvol bent in de horeca betekent dat dat je om kunt gaan met druk, prioriteiten kunt stellen en dat je efficiënt werkt. Die kun je mooi op je competentielijstje zetten. 

8. Stressbestendig 

Horeca betekent stress, maar dat is aan jou nooit te zien. Van het ene op het andere moment kan het druk zijn en moet jij klaarstaan om met een glimlach op je gezicht iedereen van een hapje en een drankje te voorzien. Er zijn soms momenten dat alles mis lijkt te gaan en ook dan weet jij je rust te bewaren en ervoor te zorgen dat iedereen uiteindelijk met een tevreden gevoel naar huis gaat. In het begin kan het werk je misschien wat overweldigen, maar na verloop van tijd weet jij daar prima mee om te gaan. 

9. Proactief 

In de horeca gebeuren vaak onverwachte dingen. Je weet vooraf nooit wat de dag je gaat brengen. Het is dus ook belangrijk dat je proactief denkt en snel handelt. Wat is proactief? Je neemt verantwoordelijkheid voor het oplossen van onverwachte situaties of problemen. Ben je meer reactief, dan wacht je liever de reactie of beslissing van anderen af. In de horeca zul jij toch echt zelf op mensen af moeten stappen en je moet zelf zien dat mensen wachten om door jou geholpen te worden. Dat gaat niemand anders je vertellen. 

Hoe meer ervaring je opdoet in werken in de horeca hoe proactiever je wordt. En dat levert je ook veel voordelen op in andere banen.  

10. Geen 9 tot 5 mentaliteit 

Werken in de horeca kent geen vaste eindtijd. Als de laatste klanten naar huis zijn en al het werk is gedaan ben je klaar. Een 9 tot 5 mentaliteit heb je hier dus heel snel afgeleerd. 

Denk jij de perfecte persoon te zijn om te werken in de horeca?