Duurzame inzetbaarheid bij Nedflex

Duurzame inzetbaarheid bij Nedflex

30 juli 2019 Duurzaamheid Nedflex Updates

Duurzaam inzetbaar, iets met het milieu? Recyclen? Groene energie? Langdurig? En wat is dan een duurzaam inzetbare medewerker?

Een duurzame medewerker is vitaal, productief en gemotiveerd, gedurende zijn gehele carrière. De medewerker blijft zich ontwikkelen, zodat hij zich makkelijk kan aanpassen aan veranderingen en langer kan doorwerken. Dat resulteert in toegevoegde waarde in het werk nu en in de toekomst. En dat is weer waardevol voor zowel de organisatie als de medewerker.

De duurzame uitzendkracht

Account specialist Anouk is samen met twee andere collega’s binnen Nedflex verantwoordelijk om duurzame inzetbaarheid bij Nedflex op de kaart te zetten en te houden. Anouk heeft vanuit Nedflex kennis gemaakt met de cursus ‘De Duurzame Uitzendkracht’ bij Doorzaam. Tijdens dit project leer je hoe je de duurzame inzetbaarheid van de uitzendkracht kunt versterken. Hoe kun je uitzendkrachten stimuleren en ondersteunen om aan de slag te gaan met hun eigen duurzame inzetbaarheid?

Anouk deelt haar ervaring over dit project graag met jou.

Voor velen is duurzame inzetbaarheid nog een beetje een vaag begrip. De afgelopen maanden hebben wij daarom het duurzaam inzetbaarheid project gevolgd.

Voor de toekomst van uitzendkrachten is dit namelijk een heel belangrijk onderwerp. We moeten met z’n allen niet alleen tot een hogere leeftijd doorwerken, maar wij moeten er vooral ook voor zorgen dat onze uitzendkrachten hun hele werkende leven tevreden blijven met hun werk zodat zij er bewust voor kiezen om voor Nedflex te werken nu er ontzettend veel werkgevers om personeel zitten te springen.

Onze definitie van duurzame inzetbaarheid

Onze eigen definitie van duurzame inzetbaarheid is: (werk)geluk, dit is ontzettend breed en belangrijk. Vanuit Nedflex zijn wij hier eigenlijk al meer mee bezig. Voorbeelden zijn vitaliteit, diversiteit en opleidingsmogelijkheden. Als een medewerker gelukkig is in zijn werk, met plezier naar zijn werk gaat en het gevoel heeft echt iets bij te dragen, blijft deze medewerker vaak langer bij dezelfde werkgever in dienst.

Bleef je vroeger nog zo lang mogelijk bij dezelfde werkgever. Nu is het eerder regel dan uitzondering dat iemand van baan switcht. Vaak komt dat doordat er geen uitdaging meer in het werk zit, de medewerkers van nu willen zichzelf blijven ontwikkelen.

De uitdaging

Wat voor ons nieuw is, en dus de uitdaging, is de vraag terugleggen bij de uitzendkrachten. Waar heb jij behoefte aan, waar kunnen wij jou mee helpen om jouw (werk)geluk te verbeteren? En de antwoorden op deze vraag kunnen natuurlijk enorm uiteen lopen.

Wat leer je tijdens de cursus

Tijdens de cursus leer je gesprekstechnieken om de uitzendkrachten hierbij te coachen en te begeleiden. Op die manier kunnen wij inspelen op de kleine en soms grotere punten waar wij de uitzendkrachten bij kunnen helpen om hun werkgeluk te verbeteren. Ook wordt uitgelegd hoe we een workshop kunnen organiseren voor de uitzendkrachten over een onderwerp dat goed aansluit bij de doelgroep.

Daarnaast bestaat er al veel om uitzendkrachten bij hun (werk)geluk te helpen. Er zijn bijvoorbeeld diverse budgetten beschikbaar voor ondersteuning op het gebied van scholingsvouchers, lifestyle-, job-, budgetcoaching, gewichtsconsulenten etc. De komende periode gaan wij kijken hoe wij hier gebruik van kunnen maken om de tevredenheid van onze uitzendkrachten te vergroten. Want wij doen natuurlijk graag dat stapje extra!