
Geplaatst op: 5 June 2023
Laatste update: 14 September 2023
Ben je op zoek naar een manier om je horecabedrijf te verbeteren en toe te werken naar nieuwe successen? In dit blog delen we waardevolle tips & tricks. Ben jij klaar om samen met jouw team te groeien?
Tip 1. Het inzetten van sociale media
Misschien niet echt een verrassing, maar wel een hele belangrijke om mee te beginnen. Het inzetten van sociale media. Veel horecabedrijven zijn al te vinden op sociale media (denk aan Instagram of TikTok), en jouw doelgroep ook. Zowel je klanten als eventuele nieuwe medewerkers ga je daar ook vinden. Via sociale media kun je laten zien hoe leuk jouw bedrijf is en dat het zeker een bezoekje waard is.
Tip 2. Verbeter je service
Een goede klantenservice is essentieel voor het succes van een horecabedrijf. Het draait tenslotte allemaal om jouw klanten en de ervaring die ze bij jouw zaak beleven. Train je medewerkers om vriendelijk en attent te zijn en moedig ze aan om een persoonlijke band op te bouwen met de gasten. Zorg ervoor dat eventuele problemen snel en vooral ook goed worden opgelost. Want tevreden klanten zijn loyale klanten die eerder zullen terugkomen. En positieve mond-tot-mondreclame is nog altijd een van de beste reclame.
Tip 3. Perfectioneer je menukaart
Je menukaart is een krachtig hulpmiddel om je omzet te verhogen. Zorg ervoor dat je een uitgebalanceerd aanbod van gerechten hebt, variërend in prijs en smaak. Voeg seizoensgebonden specials toe om klanten nieuwsgierig te maken en te stimuleren om terug te komen. Denk ook aan gezonde en vegetarische opties om aan de wensen van verschillende gasten te voldoen.
Tip 4. Zorg voor upselling
Upselling is een effectieve manier om de gemiddelde besteding per klant te verhogen. Moedig je personeel aan om aanbevelingen te doen voor bijgerechten, drankjes of desserts die goed passen bij de bestelling van de klant. Wordt er aan een tafel bijvoorbeeld een fles wijn besteld, vraag dan gelijk of ze daar een fles spa blauw bij willen hebben. Train je medewerkers wel om subtiel en vriendelijk te zijn bij het aanbieden van extra’s, het moet overkomen als een waardevolle suggestie in plaats van opdringerig.
Tip 5. Maak er een hele ervaring van
Wat veel restaurants doen is dat ze inspelen op de gasten. Is er iemand jarig? Trommel je personeel bij elkaar, zet de muziek iets harder en neem een vuurwerkje mee. Of breng bij flessen champagne een vuurwerkje mee en zorg ervoor dat het een hele beleving wordt. Klanten gaan dit vastleggen en posten dit op hun sociale media. Dat betekent weer gratis mond-tot-mondreclame over wat een ervaring het is om bij jouw restaurant te eten.
Zoals je ziet zijn er verschillende manieren om je bedrijf te blijven verbeteren. Experimenteer met verschillende strategieën en wees niet bang om nieuwe ideeën uit te proberen om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw onderneming!