Wind in de zeilen

‘Uitzendbranche heeft wind in de zeilen’

14 juni 2016 Arbeidstrends Uitzenden

ABN AMRO voorspelt dat de uitzendbranche in 2016 een omzetgroei van 8,5 procent realiseert. De branche heeft de wind mee, zo stelt de bank in haar Trendbericht Zakelijke Dienstverlening / Uitzendsector.

De bank signaleert dat hier twee duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn. Allereerst is er de verschuiving van vast naar flex, die al jaren aan de gang is. De belangrijkste groeidrijver is echter de behoefte van werkgevers om hun personeelskosten mee te laten bewegen met de markt.

Ondanks het feit dat de uitzendbranche de wind in de zeilen heeft en er groei wordt verwacht, staat de sector ook voor enkele uitdagingen:

  • Door digitalisering wordt de toetredingsdrempel uit uitzenden steeds lager; er komen dus steeds meer uitzendbureaus bij. Het wordt steeds lastiger onderscheidend te zijn. Dit kan bijna alleen nog als de uitzendorganisatie zeer efficiënt is en tot de kostenleiders behoort.
  • Automatisering leidt tot een daling van het aantal banen waarvoor weinig scholing is vereist.
  • Het aandeel uitzendkrachten in de flexibele schil van organisaties wordt kleiner. Uitzendkrachten worden steeds vaker vervangen door werknemers met tijdelijke contracten en ZZP’ers.
  • De marges van uitzend- en payrollorganisaties lopen terug.

De bank heeft ook enkele adviezen om deze uitdagingen het hoofd te bieden:

  • Uitzenders kunnen hun positie zeker stellen door zich meer toe te leggen op strategisch advies.
  • Uitzenders moeten een breder pakket aan diensten aanbieden. Ze kunnen hun ‘winst’ vergroten door klanten volledig te ontzorgen.