
Geplaatst op: 9 April 2020
Laatste update: 15 July 2020
Ben je geboren tussen de jaren ‘80 en 2000 dan moet dit een feest van herkenning voor je zijn: MSN. Wilde je met iemand in contact komen dan vroeg je geen telefoonnummer, nee je vroeg MSN. Om vervolgens hele dagen achter de computer te zitten chatten met je besties.
Nu we tijdens thuiswerken nog veel meer gebruik moeten maken van online tools zoals videobellen, hebben we de do’s van MSN op een rijtje gezet die je vooral niet bij zakelijk videobellen moet doen. Herken je dit nog?
1. ‘Offline weergeven’ was echt een uitkomst als je iemand wilde vermijden.
Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling tijdens werktijd, ondanks dat je thuis werkt wordt er natuurlijk wel van je verwacht dat je beschikbaar bent.
2. Geen zin om de webcam aan te zetten als iemand het vroeg? Dan zei je gewoon ‘srry, mn cam is stuk’.
Tijdens een online meeting hoeft de webcam natuurlijk niet altijd aan. Maar een kapotte camera? Niet heel geloofwaardig meer.
3. Reageerde iemand niet snel genoeg? Dan stuurde je een buzzer.
Wat was dit vroeger irritant. Reageert je collega niet meteen? Misschien is hij/zij in een online meeting, even met lunchpauze of een wandelingetje maken. Wanneer er tijd is om te reageren, zal diegene dat ook zeker wel doen.
4. ZoOo tYpEn w4s 00k h33l eRg C0owL!
Oftewel, breezertaal. Op deze manier met je collega’s communiceren is voor een keer leuk, maar zeker niet handig. En laten we eerlijk zijn, het ziet er ook niet echt professioneel uit.
5. Als je een bestand naar iemand verzond, moest je zeker weten dat je de tijd had: drie uur later…54%.
Dat gaat nu gelukkig wel heel snel, zelfs bestanden naar elkaar sturen terwijl je aan het videobellen bent of online een scherm delen is geen probleem meer.
6. Sommige mensen waren altijd online op MSN. Maar dan ook echt altijd, ook in de nacht.
Door het thuiswerken is het makkelijker om langer door te gaan, maar het is heel belangrijk om buiten de werkuren ook tijd voor jezelf te nemen. Zorg ervoor dat je de balans tussen werk en privé behoudt en je de volgende ochtend weer fris aan de slag kunt.
7. 20 keer offline en daarna snel weer online gaan.
En dat alleen maar om iedereen te laten weten dat je er bent. Dit is natuurlijk niet de bedoeling tijdens werktijd. Zorg er gewoon voor dat je jouw collega’s met regelmaat op de hoogte houdt van wat je aan het doen bent. En dat je op tijd bent wanneer er een (online) meeting gepland staat.
8. Je favoriete liedje stond uiteraard vermeld in je MSN-naam, samen met 20 emoji’s.
Wel zo handig als iedereen kan zien wie er online is, maar meer dan je voor- en achternaam is echt niet nodig.
9. Ken je deze nog: ‘brb’, voor als je even niet met iemand wilde praten.
Dit kun je natuurlijk niet zeggen tijdens een gesprek met bijvoorbeeld je leidinggevende of naaste collega’s. Net als LOL, SYL en W817 (Laughing Out Loud, See You Later en Wacht eens even, mocht je het je niet meer kunnen herinneren).
10. Offline inloggen zodat je eerst kon kijken of er wel leuke mensen online waren.
Heeft natuurlijk helemaal geen zin. Als het goed is zijn gewoon al je collega’s online, tenzij ze vrij zijn dan.