Personeelstekort is een keuze
Begin januari dit jaar mochten we eindelijk weer aanwezig zijn op een normale Horecava beurs. Een actueel probleem bij horecabedrijven is natuurlijk het personeelstekort. Daar dealen ze al jaren mee, niks nieuws. Maar dankzij corona, of ondanks corona, is dat tekort een veel groter probleem geworden. Zo groot dat zaken hun openingstijden of menukaart zelfs aanpassen ten koste van omzet. Of in sommige gevallen zelfs sluiten, soms een vestiging maar soms ook hun hele levenswerk. Met een gigantische impact op de medewerkers van hardwerkende ondernemers.
In de voorbereiding op de Horecava zijn we altijd op zoek naar een actueel thema. En die lag na drie jaar afwezigheid dit keer wel erg voor de hand. Het personeelstekort, gewoon als houvast en gesprekstof voor onze accountmanagers die in gesprek gaan met horeca ondernemers en professionals. Hoe “versla” je het personeelstekort?
Hoe leuk is het om dat probleem op te lossen aan de hand van een biertje? Dat laatste is in ieder geval een belangrijk onderdeel van de Horecava. Dus, let’s go! Vooropgesteld, voor ons is er een verband, een verband tussen het oplossen van het personeelstekort en bier. En nee, het verband heeft niks te maken met sterk stijgende kosten. Want de afgelopen jaren is dat wel een overeenkomst gebleken, maar in het sterk verhogen van je budget voor loonkosten zit niet direct de oplossing. Allereerst omdat het lang niet voor iedereen mogelijk is die kosten door te berekenen in de prijs van je product of dienst. Maar vooral ook omdat het niet voldoende effect heeft op het aantrekken en behouden van goed personeel. Je komt er simpelweg niet met meer salaris bieden.
Waar kun je dat verschil dan wel maken? Toverwoord? Waardering, je personeel waarderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Wie waardeert zijn personeel nou niet? Het gaat er dan ook niet om hoe vaak je het uitspreekt of zegt tegen je personeel. Het gaat om daden. Zo hebben wij rondom het dertig jarig bestaan van Nedflex een ode gebracht aan ons personeel door middel van een boek en een eigen speciaal biertje. Speciaal en alleen voor onze mensen, helemaal uniek, alleen voor hen. Dus als ik iets personaliseer en geef aan mijn personeel is het genoeg? Nee absoluut niet, in onze webinar zijn we verder ingegaan op de vraag: hoe behoud ik mijn personeel en trek ik meer en beter personeel aan ondanks de krappe arbeidsmarkt?
Geschreven door: Nick Bos – CEO Nedflex