Ideeën lamp op papier

Waarom recruitment steeds meer marketing wordt

Dat marketing steeds belangrijker wordt voor recruitment is geen geheim meer. Organisaties zoeken naar nieuwe manieren om medewerkers aan te trekken. Want het vinden van geschikte en goede medewerkers is niet altijd eenvoudig. En door alle online ontwikkelingen gaat marketing hierbij ook een steeds grotere rol spelen.

Employer branding

Employer branding is een veelgehoord begrip. Het heeft alles te maken met hoe werkzoekenden, maar ook huidige medewerkers de organisatie als werkgever zien. Een goed imago is belangrijk. Belangrijk om de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook om huidige medewerkers te behouden.

Veel werkzoekenden willen helemaal geen baan meer voor de rest van hun leven. Ze willen ervaring opdoen, en dan natuurlijk het liefst bij een tof en innovatief bedrijf. Voor werkgevers is het dan ook steeds belangrijker om open te zijn over de missie en visie van de organisatie. Laat zien waar uw bedrijf voor staat en hoe de cultuur is binnen het bedrijf. Waarom zou iemand voor u willen werken?

High Five Onboarding

Ervaring van de sollicitant

Niet alleen het imago van een werkgever en een organisatie wordt voor de sollicitant steeds belangrijker. Ook het hele proces van het schrijven van de sollicitatiebrief tot het uiteindelijke aanbod dat de werkgever hen doet is voor sollicitanten een belangrijke factor bij hun keuze.

We schreven al eerder over het belang van onboarding, de eerste 90 dagen in een nieuwe functie. Maar ook preboarding, de tijd vanaf het tekenen van het contract tot de eerste werkdag en offboarding, het hele proces omtrent het vrijwillig of gedwongen vertrek van medewerkers. Lees het hier nog eens terug:

Wat is preboarding en hoe werkt het?
8 tips om onboarding effectief in te zetten
Offboarding, wat is het en hoe werkt het?

Data analyseren

Verdiepen in cijfertjes is misschien niet een van de eerste taken die u verwacht van een recruiter. Maar ook in HR wordt het analyseren van data steeds belangrijker. Welke eigenschappen zoekt u in een kandidaat? Hoeveel reacties krijgt u binnen op een vacature? Stijgen de reacties wanneer u een vacature niet alleen op LinkedIn, maar ook op Facebook deelt? Welke zoekwoorden gebruiken kandidaten bij het zoeken naar een nieuwe baan? Op welke dagen ziet u het meeste bezoek op uw eigen website? Allemaal zaken die door een programma als Google Analytics geanalyseerd kunnen worden.

SEO en SEA

U heeft een goede vacaturepagina op uw website, maar de reacties stromen nog niet echt binnen. Wat nu? Het hebben van een vacaturepagina is stap 1, daarna komt (online) marketing om de hoek kijken. Want het vindbaar maken van uw vacaturepagina is net zo belangrijk.
Google beoordeelt alle websites op heel veel verschillende factoren, op basis daarvan wordt bepaald op welke positie een website in de zoekresultaten verschijnt.

SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een van de manieren om ervoor te zorgen dat uw vacatures door meer kandidaten gevonden worden.

Bij SEO gaat het er onder andere om dat u de juiste woorden op de pagina gebruikt, de woorden waarmee kandidaten naar vacatures zoeken.

Een andere manier om meer bezoek naar uw vacatures te krijgen is SEA, zoekmachine advertenties. Met Adwords kunt u betaald adverteren in Google. Door middel van onder andere doelgroep targeting kunt u heel specifiek advertenties tonen, u betaalt vaak een vast bedrag per klik op een advertentie. Dat betekent wel dat de mensen die op de advertenties klikken, vaak ook echt geïnteresseerd zijn.

Zoekt u meer inspiratie? #WerkgeverschapAnnoNu

In 2018 hebben we onze focus gelegd op het thema ‘Werkgeverschap anno nu’, daarom houden wij u graag op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Bovendien krijgt u direct toegang tot onze handige HR Toolkit! Bent u klaar om geïnspireerd te worden? Schrijf u nu in voor onze maandelijkse mailing! Inschrijven is geheel vrijblijvend, want u kunt zich ieder moment weer afmelden.

De arbeidstrends voor 2019

Wat kunt u op het gebied van HR verwachten?

brochure arbeidstrends 2019

Op het gebied van HR verandert er veel. Werkzoekenden hebben de banen voor het kiezen en veel bedrijven hebben moeite om hun vacatures in te vullen. Dat betekent dat er nieuwe manieren moeten worden gevonden voor de werving en selectie van kandidaten. Maar bijvoorbeeld ook dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat ze hun huidige medewerkers aan zich blijven binden. In deze whitepaper laten we zien met welke arbeidstrends u in 2019 rekening kunt houden.