Wat kost payrolling nu echt?


Wat zijn nu de échte kosten van payrolling? Dat is een vraag die wij, als één van de grotere HR dienstverleners van Nederland, geregeld krijgen. En wij begrijpen dan ook als geen ander dat die vraag leeft in ondernemend Nederland. Zowel de ABU als Nedflex verschaffen ondernemers graag duidelijkheid.

Wij zijn, als ISO, NEN, VNU en SNA-gecertificeerd bedrijf én lid van de ABU altijd 100% transparant over de kosten voor de ondernemer. Onze tarieven zijn daarom altijd all-in. Je ziet als ondernemer dus precies, van A tot Z, waar elk deel van het tarief voor bedoeld is.

Nu hebben wij net als de ABU gemerkt dat hier soms misverstanden over bestaan. Daarom wijzen we je graag op de rekensom die de ABU naar buiten heeft gebracht, omdat deze een goed beeld geeft over wat payrolling een ondernemer die samenwerkt met een ABU-lid, werkelijk kost.

Uit de column van Sr. Beleidsmedewerker Lisette van Rossum:

“Een recent verschenen krantenartikel in Het Financieele Dagblad geeft uitsluitsel. In dit artikel wordt het voorbeeld aangehaald van een IT-adviseur die als werknemer gaat werken in dienst van een payrollonderneming. Het brutosalaris van deze IT-adviseur ligt 33% lager dan het uurtarief dat deze zzp’er eerst rekende als ondernemer. Ah, ik hoor u al denken, die 33% belandt mooi in de zak van de payrollonderneming. Maar niets is minder waar. De opdrachtgever betaalt slechts een vergoeding van 2% aan de payrollonderneming (…). De overige 31% gaat op aan – ja, u leest het goed – sociale premies. Sociale premies die een werkgever verschuldigd is als hij een werknemer in dienst heeft. Tja, en dat is toch wel een heel ander verhaal.”

-ABU
Geplaatst op: 27 januari 2017