Jochem Dobber

Nedflex is hoofdsponsor van Jochem Dobber

3 mei 2021 Nedflex Updates

Dit jaar is Nedflex de trotse hoofdsponsor van Jochem Dobber, Nederlands kampioen atletiek op de 400 meter sprint. In dit blog stelt Jochem zich graag aan je voor.

Even voorstellen

Hoi! Mijn naam is Jochem Dobber, Nederlands kampioen atletiek op de 400 meter sprint. Sinds kort is Nedflex mijn trotse hoofdsponsor. Met de hulp van Nedflex ga ik de komende jaren mijn dromen achterna! Daarom leek het mij goed om mijzelf even voor te stellen.

Update 2020

Vorig jaar heb ik ondanks de uitbraak van het coronavirus een gigantisch goed jaar gehad. Samen met mijn team hebben we ons door elke tegenslag heen geknokt. Na maanden in bossen, zandpaden en geïmproviseerde krachtruimtes trainen begon ik aan mijn beste seizoen tot nu toe. Ik ben Nederlands kampioen geworden en heb de 3de snelste Nederlandse tijd ooit gelopen. Als kers op de taart liep ik een race tegen de huidige wereldrecordhouder en Olympisch kampioen! Het scheelde maar een 0,2 seconden tussen ons. Ik had hem bijna te pakken!

Doelen

Dit jaar wil ik de halve finales van de 400 meter bereiken op de Olympische Spelen in Tokio. Daarnaast wil ik in de komende jaren Europees Kampioen worden op de 400 meter. Met de estafetteploeg van de 4×400 meter maken we ook goede kansen. Voor de komende Europese kampioenschappen indoor (5-7 maart) staan we met de ploeg als eerste geplaatst. Dit belooft veel!

Q&A

Het leek mij leuk om deze kennismaking af te sluiten met een Q&A zodat jullie ook de persoon achter de atleet leren kennen.

Welke opleiding heb je gedaan?

Ik heb 2 jaar kunstmatige intelligentie in Amsterdam gestudeerd. Tijdens deze studie kwam ik erachter dat ik atletiek een stuk leuker en uitdagender vond dan deze studie. Ik heb toen besloten om 100% voor mijn topsport te gaan. Sindsdien ben ik verhuisd naar TeamNL centrum Papendal. Daarnaast ben ik hier de HBO-ICT gaan studeren. Deze combinatie bevalt me erg goed!

Hoe vaak train je in de week?

Ik train zo’n 18 uur per week verdeeld over 9 trainingen. Alleen op zondag train ik niet.

Heb je een slaap/rust schema?

Ik probeer elke dag rond 22.00 uur in mijn bed te liggen zodat ik minimaal 8 uur slaap. In weken dat de trainingen erg zwaar vallen probeer ik minimaal 9 uur te slapen 😴.

Eet je wel eens McDonalds?

Heel soms! Misschien 1 keer per jaar. Bijna altijd krijg ik er gelijk alweer spijt van haha.

Met hoeveel mensen zit je in een team?

Mijn trainingsgroep bestaat uit 14 atleten en 2 coaches, maar het hele team dat om mij heen staat is nog vele malen groter! Onder andere fysio’s, masseurs, artsen, voedingsdeskundigen, bewegingswetenschappers en psychologen maken ook deel uit van mijn team. Ook al lijkt atletiek geen teamsport, is het achter de schermen alsnog een hele teamprestatie!

Wat vind je het leukste aan topsporter zijn?

Als topsporter zoek je grenzen op. Elke keer dat ik een grens verleg geeft dat mij een enorme kick. Op trainingen steeds harder tot het gaatje gaan of op wedstrijden magische grenzen doorbreken. Dit vind ik het allerleukste aan topsport.

Wat valt het meeste tegen als topsporter?

Als topsporter moet je vaak nee zeggen tegen mensen of vrienden die samen iets willen gaan doen. Topsporter ben je niet voor even, maar voor 24/7. Dit betekent vroeg naar bed en naast je trainingen goed rusten. En daarom moet ik helaas vaak nee zeggen tegen leuke dingen, maar uiteindelijk is het het 100% waard!

Heb je een vast inkomen?

Momenteel heb ik een NOC*NSF A-status. Dit betekent dat ik door NOC*NSF financieel vergoed wordt voor de tijd die ik in mijn topsport steek. Dit is een percentage van het minimumloon. Dit is niet veel, maar ik kom er van rond! Voor de rest ben ik afhankelijk van prijzengeld en sponsoren (zoals Nedflex).

Hoeveel uren kun je werken naast je training?

Op dinsdag en donderdag heb ik in de middag tijd om te werken. Op maandag, woensdag en vrijdag ben ik vrijwel de hele dag op Papendal om te trainen. Daarnaast gebruik ik mijn vrije tijd op deze dagen voor een powernap tussen de trainingen. Ik kan dus zo’n 8 uur per week naast mijn training werken. Deze tijd gebruik ik vaak om te programmeren of websites te ontwikkelen.