Mobiel solliciteren

Belang van mobiel solliciteren neemt toe in 2018

Onderzoek van recruitmentplatform Monsterboard wijst uit dat de trend ‘mobiel solliciteren’ zich in 2018 sterk voortzet. Er heerst bij kandidaten meer behoefte aan chatbots, messaging apps en video. Dit houdt in dat recruiters en werkgevers een omslag moeten maken in hun manier van denken en het recruitmentproces.

Niet zoeken, maar gevonden worden

Ruim de helft van de kandidaten heeft meer behoefte aan gevonden worden op basis van interesses, dan dat ze zelf op zoek gaan. Ze wensen dit wel middels een gepersonaliseerd eerste contactmoment, bijvoorbeeld via een video of persoonlijke chat. Daarentegen geeft 88% aan dat zij liever niet gebeld worden voordat ze verder zijn in het recruitmentproces. Maar bij voorkeur willen ze wel met één druk op de knop solliciteren.

Ruim 30% van de 20 tot 30-jarigen is teleurgesteld in het feit dat openbare informatie niet beter wordt ingezet om relevantere vacatures te tonen. Sander de Bruijn – Marketing Directeur van Monsterboard – geeft aan dat het voor werkgevers een grote uitdaging wordt om de ontwikkelingen bij te benen. Hij zegt dat kandidaten verwachten dat alles kan via de mobiel, maar dat ze regelmatig teleurgesteld worden als ze via de smartphone op zoek zijn naar een baan. Het wordt volgens de Bruijn een stuk eenvoudiger om nieuw talent te vinden, als werkgevers investeren in het sollicitatieproces.

Bron: Monsterboard, Flexmarkt

Lees ook        Facebook Jobs inzetten als vacature portaal

 

Download nu de whitepaper!

Tips & Tricks voor het werven van seizoensmedewerkers:

WERVING:

Wat moet u erover weten?

Werving: Wat moet u erover weten?

Tips & Tricks voor het werven van seizoensmedewerkers

Het werven en selecteren van de juiste kandidaat is een intensief proces dat veel tijd kost. Om u daarbij te helpen, heeft onze HR expert Renske Splinter in deze whitepaper richtlijnen opgezet voor het werven en selecteren van seizoensmedewerkers.