Maak deze 7 fouten in social recruitment niet

Social recruitment is het werven van kandidaten door social media platforms te gebruiken als kandidatendatabase of om vacatures te posten. In social recruitment worden social media, blogs en andere websites gebruikt om kandidaten te vinden.

Daarnaast worden er vacatures op social media geplaatst waar kandidaten gelijk op kunnen reageren, of die ze kunnen delen binnen hun eigen netwerk. Het lijkt eenvoudig, post een vacature en de reacties stromen toch vanzelf wel binnen?! Zo werkt het helaas niet. Om u te behoeden voor veelgemaakte fouten, hebben wij deze voor u op een rijtje gezet.


Snel scrollen?

1. Geen duidelijke strategie hanteren
2. Geen doelgroep voor ogen hebben
3. Afwijken van de bedrijfsuitingen
4. Niet relevante content plaatsen
5. Geen ervaring in social media
6. Alleen maar vacatures posten
7. Te weinig tijd investeren

1. Geen duidelijke strategie hanteren

U plaatst regelmatig posts op social media, maar de reacties blijven uit. Heeft u wel eens nagedacht over de doelgroep die u met uw posts bereikt of zou willen bereiken? Social recruitment begint met een goede strategie vaststellen. En gewoon af en toe een vacature posten is waarschijnlijk niet de beste strategie. Stel uzelf daarom in ieder geval de volgende vragen:

– Wat voor soort content wilt u delen?
– Kunt u de kennis en expertise van de marketingafdeling gebruiken?
– Welke social media platformen gaat u gebruiken?
– Welke social media recruitment strategieën gaat u gebruiken?

2. Geen doelgroep voor ogen hebben

Bepaal eerst wie de doelgroep is, voordat u start met social recruitment. Wanneer de doelgroep bekend is, is het eenvoudiger om te bepalen hoe deze doelgroep bereikt kan worden. Zo kunt u de boodschap ook specifiek op de doelgroep afstemmen.

3. Afwijken van de bedrijfsuitingen

Zorg er altijd voor dat uw bedrijfsuitingen aansluiten bij uw huisstijl, dus ook in social media posts. Overal dezelfde uitingen gebruiken zorgt voor herkenning en dit geeft een professionele uitstraling.

Social Media Facebook

4. Niet relevante content plaatsen

Zorg ervoor dat er altijd een reden is waarom u een post op social media plaatst. Zomaar een berichtje uitsturen omdat het al zo lang geleden is heeft vaak weinig toegevoegde waarde. Stel voordat u iets post vast wat u hiermee wilt bereiken. Engagement creëren, het gesprek aangaan of informatie delen, er kunnen verschillende redenen zijn.

5. Geen ervaring in social media

We hebben waarschijnlijk allemaal wel eens iets gepost op een social media account. Maar recruiten via social media is weer een andere tak. Een echte social media specialist in de hand nemen is niet altijd nodig. Zorg er wel voor dat u advies kunt vragen aan iemand met ervaring in social media of wees bereid om iets te leren over recruiten via social media. Begin bijvoorbeeld met het lezen van artikelen en blogs over social recruitment.

6. Alleen maar vacatures posten

Een van de redenen om Social recruitment te gebruiken is om het meer persoonlijk te maken. Wanneer u alleen maar vacatures post, leert niemand het bedrijf zelf echt kennen. Geef letterlijk een kijkje in uw bedrijf door ook af en toe een bericht te plaatsen over bijvoorbeeld de lunch binnen uw bedrijf, een personeelsfeestje, een evenement. Laat kandidaten zien in wat voor soort bedrijf ze terecht komen.

Wekker

7. Te weinig tijd investeren

U bent de hele dag druk bezig en aan het einde van de dag bedenkt u zich dat er nog niet echt veel nieuwe reacties op de vacature zijn binnengekomen. Dan maar even snel delen op Facebook, wie weet kent iemand nog een geschikte kandidaat.

Maar heeft u erover nagedacht of u de doelgroep die u met deze vacature wilt aanspreken wel bereikt op Facebook? En op welk moment van de dag zit deze doelgroep dan op Facebook? Kunt u de vacature niet beter op LinkedIn plaatsen? Social recruitment is niet iets wat u er even bij doet. Wanneer u hier tijd en aandacht voor reserveert, zult u zien dat het resultaat daar ook naar is.

Werving: Wat moet u erover weten?

Tips & Tricks voor het werven van seizoensmedewerkers

Het werven en selecteren van de juiste kandidaat is een intensief proces dat veel tijd kost. Om u daarbij te helpen, heeft onze HR expert Renske Splinter in deze whitepaper richtlijnen opgezet voor het werven en selecteren van seizoensmedewerkers.